Smart technológie prinášajú do sveta dopravy najmä výrobcovia áut. Teraz sa k nim pridávajú konštruktéri elektrobicyklov. Tento zaujímavý dopravný prostriedok bol ešte vlani na cestách skôr raritou. Dnes to už neplatí. Tzv. e-biky priťahujú pozornosť starších i mladších. Vedeli by ste si z technického hľadiska vybrať ten správny? Čo všetko je dobré o nich vedieť?
Pod pojmom elektrobicykel si väčšina ľudí predstaví bicykel, na ktorom do kopcov netreba „ťahať“. Nie je to však úplne pravda. Väčšina z nich funguje tak, že jazdcovi pri pedálovaní pomáha. S týmto účelom možno nájsť v obchodoch aj tzv. prestavbové sady na bežné bicykle, v ktorých je predné alebo zadné koleso s integrovaným elektromotorom v náboji.
Klasické bicykle sú podľa zákona o cestnej premávke považované za nemotorové vozidlá (kategória V – ostatné vozidlá). Platí to aj o bicykloch s pomocným elektrickým motorom s trvalým výkonom do 0,25 kW (250 W). Výkon ich motora sa pritom so stúpajúcou rýchlosťou progresívne znižuje a preruší sa v momente, keď:
Tieto podmienky spĺňa väčšina elektrobicyklov. A spadajú sem napr. aj elektrické kolobežky. Ak teda na e-bikoch jazdíte, vzťahujú sa na vás rovnaké povinnosti ako na bežného cyklistu, teda všetko, čo sa týka výbavy bicykla, používania prilby, povinnosti jazdiť po cestičke pre cyklistov i prípadného požitia alkoholu pred jazdou.
Pri hodnote maximálneho výkonu sa toleruje 10-percentná výrobná odchýlka. V praxi teda niektorí výrobcovia nastavujú svoje elektrobicykle na 275 W. Vybrané modely horských elektrobicyklov ponúkajú aj dočasné zvýšenie výkonu, ktoré však môžete využiť iba v teréne – mimo bežných ciest.
Výkon mnohých elektrických bicyklov možno zvýšiť softvérovým odblokovaním. Po tomto zásahu však už nebude nemotorovým vozidlom, dokonca sa môže stať nespôsobilým do cestnej premávky. S veľkou pravdepodobnosťou prídete aj o záruku od výrobcu.
Skúsení cyklisti, ktorí si medzičasom obľúbili už aj e-biky, od týchto úprav odhovárajú: „S partiou sme zistili, že s e-bikom každý z nás za rok najazdil o riadne stovky kilometrov viac než predtým. Nič sme v motoroch neupravovali. Sám osebe je to skvelý motivátor k športu,“ pochvaľuje si Ivan. „E-bike ponúka dotyk vetra na tvári alebo zážitky z cyklistiky po horských trasách aj bez riskantných zásahov do softvéru. Je to úplne iný zážitok. Prudko návykový,“ dodáva jeho priateľka Nikola.
Vedeli ste? Modely elektrobicyklov s výkonom nad 250 W alebo s maximálnou rýchlosťou nad 25 km/h sú považované za motorové vozidlá kategórie L. Kto ich chce používať, musí mať vodičský preukaz, ktorý zahŕňa typ AM (ako na skúter) a povinné zmluvné poistenie. Takéto „vozidlo“ podlieha dokonca aj evidencii.
Vedeli ste?
Elektrobicykle pomôžu v rôznych situáciách – či potrebujete vystúpať do prudkého kopca, zostať aktívni v dôchodkovom veku, alebo stíhať za „cykloparťákom“ s lepšou kondíciou. Elektrobicykle nie sú nijaké podradné bicykle pre lenivých. Naopak, sú pre všetkých, ktorí majú v pláne vylepšiť si kondíciu a vytrvalosť, a aby sa do toho pustili, potrebujú technologickú poistku a uistenie, že to určite zvládnu. Práve toto ponúka elektromotor i prípadné smart funkcie.
Podľa konštrukcie delíme e-biky nasledovne:
Horské – Majú zosilnený rám, aby vydržali jazdu a skoky v teréne. Elektromotor je umiestnený pri stredovej osi a batéria nad ním na hlavnej rámovej rúrke, prípadne v jej vnútri. Takto konštruktéri zachovávajú nízke ťažisko a dobrú ovládateľnosť, ktorá je pri jazde v teréne alfou a omegou. S horskými elektrobicyklami sa nemusíte báť, že stratíte dych pri dlhých stúpaniach, aj keby ste na tom neboli kondične najlepšie.
Mestské – Elektromotor môžu mať umiestnený pri stredovej osi, ale aj v zadnom náboji. Často sú vybavené zadným nosičom, na ktorom je batéria (prípadne môže byť umiestnená na sedlovej rúrke). Výhodou mestského elektrobicykla je, že s ním môžete prekonávať aj pomerne dlhé vzdialenosti a plne tak nahradiť MHD. Pri ceste do práce, do školy či kamkoľvek inde sa zbytočne nespotíte.
Trekingové a crossové – Kompromis medzi horskými a mestskými. Elektromotor a batériu môžu mať umiestnenú tak ako horské, alebo ako mestské elektrobicykle. Zvládnu aj ľahší terén a hodia sa aj na dlhšie cyklovýlety. Vďaka elektromotoru sa unavíte menej, zájdete ďalej a cestu si vychutnáte oveľa viac.
Skladacie – Sú skonštruované na jazdu po meste. Môžete ich zložiť a prepravovať vo vlaku či v prostriedkoch MHD bez príplatku za bicykel.
Úroveň, akou bude elektromotor pomáhať pedálovaniu, si môžete nastaviť a výkonnostne sa vyrovnať ostatným cyklistom v skupine. Nastavením tejto úrovne si môžete tiež vybrať, či ušetríte energiu v batérii alebo radšej nohy. Väčšina elektrických bicyklov ponúka aj funkciu asistencie pri jeho prípadnom tlačení. S pravidelným tréningom však veľmi rýchlo zbadáte, že od e-biku potrebujete stále menej pomoci. A práve v tomto sa kritici mýlia: elektrobicykel nepodporuje pohodlnosť a gaučovú kultúru, presne naopak – dovoľuje klásť si stále odvážnejšie ciele a športovať viac a viac.
Vedeli ste?Chcete jazdiť vysokou rýchlosťou? Ak máte dobrú kondičku a cestnú cyklistiku si plánujete pridať k behu alebo plávaniu, teda jazdiť tzv. rýchlostné kilometre, ktorým cyklisti hovoria aj „objemy“, elektrobicykel nepotrebujete. Pri rýchlostiach nad 25 km/h sa elektromotor vypína úplne. Terénna ergonómia a vyššia hmotnosť elektrobicykla je tu skôr na obtiaž. Na tento druh športu je najlepší kvalitný cestný bicykel a spoľahlivý parťák – teda rovnako zanietený človek.
Výrobcovia montujú do elektrobicyklov lítium-iónové (Li-Ion) batérie. Uprednostňujú ich kvôli vysokej hustote energie vo vzťahu k celkovým rozmerom. Batéria sa nabíja pomocou dodanej nabíjačky, ktorá sa pripája do bežnej 230 V zásuvky. U nás i v zahraničí však nájdete čoraz viac nabíjacích staníc. Lemujú cyklotrasy, prípadne sa nachádzajú v okolitých reštauráciách či bufetoch.
Plné nabitie trvá cca 4 až 6 hodín v závislosti od kapacity batérie. Pri najdrahších modeloch môže prekonať aj 600 Wh. Nabitie priemernej 400 Wh batérie stojí cca desať centov. Dojazd elektrobicyklov sa pohybuje v rozsahu od 30 do 200 km. Samozrejme, dĺžka dojazdu závisí od nastavenej úrovne pomoci elektromotora, profilu trate a typu terénu, štýlu jazdy a hmotnosti cyklistu.
Odnímateľná batéria môže byť umiestnená na zadnom nosiči, na sedlovej či rámovej rúrke. Môžete ju jednoducho vybrať a preniesť k nabíjačke. Batéria integrovaná priamo v ráme je lepšie chránená voči mechanickému poškodeniu či vonkajším vplyvom. Nabíjať ju však musíte pomocou konektora vstavaného v ráme, takže v blízkosti elektrobicykla potrebujete nájsť elektrickú zásuvku.
Pri výbere batérie si všímajte aj jej životnosť. Výrobcovia ju zvyknú uvádzať aj ako počet nabíjacích cyklov pre plné nabitie od 0 do 100 percent kapacity.
Vedeli ste?Pre elektrobicykel s odnímateľnou batériou si môžete zaobstarať aj náhradnú a pripevniť ju na rám pomocou špeciálneho držiaka, prípadne ju nosiť v batohu. Týmto spôsobom predĺžite dojazd elektrobicykla na dvojnásobok.
Výhodou elektrických pohonov je rekuperácia, teda spätné dobíjanie batérie napríklad pri zjazde z kopca. Pri elektrobicykloch sa však s rekuperáciou stretnete iba zriedka, v najdrahších modeloch. Vyžaduje si totiž podstatne drahšie komponenty. Sprevodovanie v bežných modeloch nie je na jej využitie ideálne. Elektromotor (v tomto prípade v úlohe generátora) by vplyvom záťaže bicykel veľmi rýchlo pribrzdil či dokonca až zastavil.
Pohony elektrobicyklov sa môžu zdať jednoduché, výrobcovia ich však vybavujú senzormi a inteligentnými algoritmami. Okrem toho, že vyhodnocujú pohyb pedálov, dokážu zistiť, kedy meníte prevod a znížiť výkon, aby sa zbytočne neničila reťaz alebo ozubené kolieska na zadnej kazete.
Ovládanie a nastavovanie funkcií zabezpečujú tlačidlá, ktoré môžu byť umiestnené na riadidlách alebo byť súčasťou ovládacej jednotky s displejom. LED alebo LCD displeje zobrazujú vždy aspoň aktuálnu rýchlosť, zvolenú úroveň pomoci pri pedálovaní či úroveň nabitia batérie.
Na elektrobicykloch vyšších tried však nájdete farebné LCD displeje, ktoré sa kvalitou približujú displejom v smartfónoch a môžu mať dokonca automatické podsvietenie. V ovládacej jednotke môže byť zabudovaný aj cyklopočítač, ktorý zobrazí maximálnu či priemernú rýchlosť, prekonanú vzdialenosť a čas jazdy. Tréningový asistent zase dokáže zmerať výkon, kadenciu, otáčky či dokonca tep pomocou prepojenia s bezdrôtovým hrudným pásom. Výnimkou nie je ani GPS navigácia.
Najnovšie ovládacie jednotky elektrobicyklov, napríklad Bosch Nyon, spájajú všetky vyššie uvedené zariadenia do jedného celku. Ich výhodou je prepojenie s počítačom a smartfónom pomocou rozhraní WiFi alebo Bluetooth.
Na počítači či v smartfóne si môžete vopred naplánovať trasy a následne sa nechať navigovať priamo z displeja bicykla. Mapu, údaje o vzdialenosti, prevýšení, rýchlosti, tepovej frekvencii, spálených kalóriách uvidíte v prehľadných grafoch a ovládacia jednotka ich zaznamená do internej pamäte, prípadne priamo do mobilnej fitness aplikácie. Pri prepojení so smartfónom dokáže dokonca zobrazovať notifikácie o prichádzajúcich správach či lokalizovať zaparkovaný bicykel na mape.
Čerešničkou na torte je upozorňovanie na servisné intervaly elektrobicykla či automatická aktualizácia softvéru cyklopočítača, ktorá môže opraviť chyby či pridať nové funkcie.
Zdá sa, že elektrobicykle sú dopravným prostriedkom s veľkým potenciálom. Stále viac technologických riešení zvyšujúcich bezpečnosť a komfort preberajú z automobilov a motocyklov.
Na najnovších prototypoch elektrobicyklov možno vidieť automatické natáčanie predného svetla v zákrutách i protiblokovací brzdový systém ABS. Ten môže byť na bicykli obzvlášť užitočný, pretože môže zabrániť vymršteniu jazdca cez riadidlá pri prudkom zabrzdení predného kolesa.
V budúcnosti by mohol pribudnúť dokonca aj brzdový asistent, čosi ako adaptívny tempomat, ktorý by automaticky spomalil pred pohyblivou prekážkou či systém kontroly tlaku v pneumatikách, ktorý by odhalil aj najmenšie defekty.
Jedno je však isté už dnes – e-biky sa stávajú každodennou súčasťou dopravy a snažia sa znížiť jej negatívne dopady na životné prostredie, obzvlášť v mestách. Práve tu môžu vo fáze užívania významne prispieť k ochrane ovzdušia. Ruku na srdce, nekoketovali ste už s myšlienkou zadovážiť si niektorý zaujímavý model?
Koľko investovať do elektrobicykla?Odpoveď je podobná ako pri kúpe klasického bicykla. Aké trasy budete bicyklom podnikať? Ak má pomôcť pri mobilite v meste, po rovinke a na krátke vzdialenosti, vyberte si jednoduchší model s nižšou výdržou batérie, na ktorý postačí 700 eur. Ak budete športovať a jazdiť dlhé trasy alebo v náročnom teréne, našetrite si a zainvestujte viac – do bicykla i do batérie k nemu. Rátajte s tým, že cena môže dosiahnuť, ba dokonca i presiahnuť dvetisíc eur. Cyklistika sa v posledných rokoch stala drahším športom. Ak sa vám e-biky zdajú veľmi drahé, porovnajte si model, ktorý sa vám pozdáva, s klasickým bicyklom podobnej kvality a kategórie. Je možné, že ich cenovky budú porovnateľné.
Koľko investovať do elektrobicykla?
0 3033
0 2471
0 2630
SMART Magazin
0 24562
0 10840
0 9826